Porsche Taycan bootcamp – en elektrisk oplevelse

Porsche Taycan bootcamp – en elektrisk oplevelse

I uge 39 var Porsche Servicecenter Vejle afsted på Taycan træning på Mallorca. Her var nærmest hele øen forvandlet til en Taycan træningslejr, hvor vores dygtige Servicerådgiver Christoffer Biel, og Eftermarkedschef Lars Paugan var afsted for at lære alt om den nye elektrificerede Porsche, som lander i begyndelsen af det nye år.


Vi dygtiggør os inden for servicering af eldrevne Porsche

”Vores klare forventning er, at vi i fremtiden vil se meget mere til de elektrificerede Porsche på værkstedet” fortæller Servicerådgiver Christoffer Biel og fortsætter: ”Allerede inden Taycan er landet i Danmark, er der fra importørens side meldt udsolgt. Det betyder, at vi som autoriseret servicecenter skal være parate og kompetente til, at varetage den fremtidige service på disse biler. Derfor er det nødvendigt, at vi naturligvis allerede kender til ikke bare bilen, men også den nye tekniske viden, der er nødvendig for at kunne reparere og servicere en elbil kontra en traditionel forbrændingsmotor.” Fortsætter Christoffer.
Porsche Servicecenter Vejles teknikere vil over den kommende periode gennemgå grundig træning med fokus på elmotoren. En træning, som bygger ovenpå deres kompetencer for hybridmotoren. Hybridmotoren er som bekendt er en kombination af en forbrændingsmotor samt en elmotor. Herved uddannes udvalgte teknikere, som fremover vil bære ekspertrollen for dette område.

”Mit umiddelbare indtryk af Porsche Taycan er, at det er en endnu mere gennemført model, end min første umiddelbare forventning. Taycan formår nemlig at bibeholde de stærke Porsche traditioner og æstetik. Det er en reel Porsche uden for meget hokus-pokus, men med en særdeles kraftfuld elmotor, som gør køreoplevelsen eminent. Chassis, undervogn og interiør er, som vi kender det fra de traditionelle modeller, og for os som servicecenter betyder det, at der trods alt stadigvæk er stor genkendelighed i vores arbejde.”

”Hvis jeg skal forsøge at sammenligne Porsche Taycan med det øvrige modelprogram, synes jeg, at den falder i en kategori mellem en Panamera i en ’light version’ og en 992’er” Fortæller Christoffer og fortsætter: ”Det er på mange måder en Porsche, som vi kender den, og samtidigt noget helt andet. Følelsen af selve bilen; dens materialer og finesser er gennemsyret af Porsche-genet. Motoren derimod er helt ny og spændende! -Den giver en usammenlignelig kraft og effekt, som virkelig harmonerer på de spanske bjergveje. Efter min opfattelse, er de virkelig er lykkedes med at få integreret en helt unik lyd, på den ellers diskrete elmotor. Og Taycan er en bil, jeg ser som værende særdeles attraktiv for de danske kunder.”

Taycan træningen

Porsche ansatte fra hele verden fløj i sensommeren til Mallorca for at opleve og lære alt om den kommende Porsche Taycan: Porsches første fuldt-elektriske gadebil.
Porsche Servicecenter Vejles egen Servicerådgiver, Christoffer Biel, rejste dertil i uge 39 sammen med ca. 40 andre kollegaer fra hele verdenen, hvor han gennemgik 3 intense dage med både undervisning, test og testkørsel af modellen samt dens nærmeste konkurrenter.

Christoffer fortæller her om sin oplevelse:

”Fredagen var første dag, hvor folk ankom på øen og mødtes med de øvrige Porsche medarbejdere. Her gennemgik de deltagende først en præsentation, som foregik i kælderen under hotellets pool.

Lørdag startede tidligt med morgenmad med holdet, hvorefter de checkede ind, på det storslåede vingård som skulle fungere som Taycan-basen. Undervisningen gik herefter i gang.
Undervisningen bestod af store dele hands-on træning og quizzer. Svaret fra første spørgsmål ledte så videre til næste spørgsmål, og undervejs besøgte vi ni forskellige lokationer, hvor vi ved hvert sted lærte nyt omkring bilen i form af quizzer. Det var en særdeles spændende måde at lære- og ikke mindst opleve bilen på. Undervejs benyttede vi virtual reality, for at illustrere bilens regenerering af batteriet og aerodynamik.
Turen rundt på øen bød på både motorvej, landevej- og bjergkørsel.

Træningen afsluttedes på tredjedagen med testkørsel på bane. Her fik man for alvor mulighed for, at udfordre bilens kunnen og mærke elmotorens acceleration. Udover Taycan var der også flere 992’er stillet til rådighed for sammenligning. Til sidst havde man ligeledes mulighed for testkørsel, af en af de nærmeste konkurrenter: Tesla Model S og Model 3. Herved fik man for alvor forståelse for, hvordan de forskellige modeller afmærkede sig fra hinanden – og ikke mindst hvordan Porsche Taycan er en ægte Porsche.”

Om Porsche Taycan

Porsche Taycan lanceres i 3 varianter: Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S.
Prisen for en Porsche Taycan 4S med standard batteripakke koster 1.118.910 kr. inkl. afgift. Og med Performancebatteriet lyder prisen på 1.202.620 kr. inkl. afgift. Performancebatteriet har både indflydelse på bilens rækkevidde men også forbrug samt effekt, både hvad angår fremdrift og ladning. Er du derimod ude efter den mest sportslige variant, Taycan Turbo S, starter prisen ved 2.120.096 kr. inkl. afgift. Rækkevidden er opgivet til op til 450 km på en opladning.

En Taycan Turbo S yder 625 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Hvor Taycan skiller sig ud fra de fleste elbiler, er ved dens 1-trins koaksial gearkasse på forakslen samt 2-trins aksial parallel gearkasse på bagakslen.

Ladetiden er i særdeleshed væsentlig, når man kører elbil. Her kan Taycan oplades fra 0-100% med kun 11 kW på 8 timer med den lille batteripakke – mens Performancebatteriet lades på 9 timer ved samme effekt. Det betyder altså, at din Taycan kan fuldt oplades om natten, hvis du måtte have tømt batteriet helt i løbet af dagen. Lader du ved ladestationer på farten, vil det tage 22,5 minutter at lade op til 80% og 100 km kørsel på 5 min.

Du kan, via Porsches egen hjemmeside, læse meget mere omkring Taycan samt konfigurere din egen: https://www.porsche.dk/porsche-car-configurator/taycan/

Hos MY GARAGE følges tendensen for elbiler

Hos MY GARAGE er det ligeså essentielt, at vi er på forkant med de seneste tendenser. Senest har man udvidet partnerskabet med blandt andet et Tesla Servicecenter, som man kan læse meget mere om i tidligere pressemeddelelse: https://mygarage.dk/tesla-og-crashpoint-er-nu-en-del-af-my-garage/.

”Vi taler ikke længere om fremtidens efterspørgsel efter elektrificerede drivlinjer – vi taler om den nuværende og faktiske efterspørgsel efter disse. Derfor er vi endnu engang stolte af at danne partnerskab med et servicecenter som Porsche, som lægger så stor vægt på dygtiggørelsen af deres medarbejderstab og, som nu ligeledes er med på den elektriske linje.” Siger Direktør for MY GARAGE, Lars Bjørnbak.
MY GARAGEs mission er at blive motorverdenens mekka i Danmark, og dette ved at danne partnerskaber, med de stærkeste brands og kompetencer i den automobile industri. MY GARAGE vil tilbyde alt det bedste under ét tag, og det skal være muligt at klare alt fra køb og salg af eksklusive og klassiske automobiler, til klargøring og udbedring af skader, til bilvask, autolakering, reparation af stenslag og meget mere. Som led i denne mission findes et højt krav om konstant at være på forkant med tendenserne i markedet, og ikke mindst at følge efterspørgslen fra forbrugeren.

Fakta:
Porsche Servicecenter Vejle er autoriseret Porsche værksted beliggende hos MY GARAGE på Wittrupvej 1 i Vejle.

Værkstedet tilbyder alle former for serviceydelser, reparationer og udmålinger. Alt arbejde foretages med originalt specialværktøj og reservedele leveres direkte fra Porsche – ligesom alle andre produkter, vi anvender og tilbyder, er godkendte og matcher deres krav.
Vores kompetente og passionerede team sætter en ære i at levere et højt serviceniveau med hurtig respons, forventningsafstemning og personlige relationer i fokus.​