KALMAR Automotive tager genbrug til et nyt niveau

KALMAR Automotive tager genbrug til et nyt niveau

Som producent af specialbyggede sportsvogne og skræddersyede køretøjer til dit næste eventyr, er KALMAR Automotive nu trådt ind i en ny æra med sin debut af den første EV-konvertering.

Den unikke KALMAR 7-97 E-volt er bygget på bæredygtige teknologier og løfter genbrug til et nyt niveau gennem sin ’Evergreen’ filosofi. Baseret på 964-generationen af 911, drives den af et højt ydende elektrisk drivsystem, der er genanvendt og genkonstrueret fra Tesla Model S.  KALMAR har formået at genbruge flere af råmaterialerne og inkluderer derfor aluminium, der er omstøbt fra donor-køretøjet, og glas der er omformet fra det originale.

Med det nye plantefiberkarosseri, som er nyt for 2024, har E-volt en samlet egenvægt, der er lig med den oprindelige 964 Turbo, som den desuden deler sine ydre dimensioner med. Netop dette reviderede karosseri har resulteret i en forbedret aerodynamisk balance i forhold til den oprindelige og det proprietære glasdesign er udviklet til at øge effektiviteten ved at reducere luftmodstand, mens det samtidig reducerer vindstøj og aerodynamisk løft.

Tidløst design og banebrydende teknologi

I typisk KALMAR-stil er alt selvfølgelig forbedret fra den oprindelige Tesla Model S drivlinje, som 7-97 E-volt er udstyret med. For at sikre at drivlinjens fulde potentiale frigøres, optimeres de tilhørende systemer, hvilket resulterer i en ækvivalent ydelse på mere end 450 hk. Til sammenligning er det mere end selv den kraftigste iteration af gade-kørende 964 nogensinde bygget.

Motoren er derudover placeret bagtil, modvægtet af det primære batteri, der sidder ved forakslen, det betyder at den berømte 911-vægtfordeling er bevaret. En elektrisk vakuumpumpe driver bremsesystemet, den elektrisk servostyring og de elektriske klimaanlægssystemer.

Jan Kalmar, grundlægger af KALMAR Automotive fortæller hvordan inspirationen og ideen til at skabe en EV-version kom fra kunderne. ”Det skulle være mere end blot at sætte en EV-motor i en 911”. Derfor blev der også taget udgangspunkt i hvor langt dens grønne legitimationsoplysninger kunne tages. Brugen af en eksisterende bil skulle tages videre, hvilket resulterede i at flere dele blev omstødt, omformning af glasset og brug af teknologier som hørfibre, der producerer lavere CO2 i deres fremstilling end kulfiber. Donorbilen til den første 7-97 E-volt var en Porsche 964 uden motor, som KALMAR Automotive har givet nyt ’grønt’ liv.